Vekerdy Tamás előadása – Beszámoló

Február 5-én este a Közép-budai Waldorf Iskola kezdeményezés meghívására Vekerdy Tamás tartott előadást “Mire van szükségük a gyerekeknek?” címmel.

vekerdy

Az előadáson szó esett az újszülött- és kisgyermekkor, a kisiskoláskor és a kamaszkor jellegzetességeiről. Az est második felében Vekerdy tanár úr a hallgatóság kérdéseire válaszolt.

Az újszülöttekkel és kisgyermekekkel kapcsolatban Vekerdy Tamás kiemelte a meleg, ölelő környezet, a közös játék, a dögönyözés, az ölbéli játékok, a ritmikus mondókák jelentőségét. Példaként említette azt az újszülöttekkel végzett kísérletet, melyben kimutatták, hogy azok a babák, akikhez gondozójuk rendszeresen beszél, gyorsabban gyarapodnak, mint azok, akik környezetében a gondozók csak egymással beszélgetnek.

Vekerdy tanár úr hangsúlyozta a mese, és különösképpen a fejből mondott (esetleg olvasott, de semmi esetre sem mozgóképes!) mese jelentőségét a gyermek fejlődésében. Azt javasolta, a szülő akkor is bátran igyekezzen fejből mesélni, ha a mesére nem pontosan emlékszik, vagy sutának érzi. Elmondta, hogy az óvodáskorú gyermek legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége nem más, mint a szabad (nem pedig a “fejlesztő”) játék. Az óvoda feladata ennek illetve az utánzásos tanulásnak a biztosítása.

Jellegzetes kép egy óvodás gyermek és anyukája/apukája életéből:

Szülő: – És mi volt ma az óvodában?

Gyermek (új cipőjével egy kavicsot rugdosva): – Semmi.

Szülő (remélhetőleg anélkül, hogy a kavicsrugdosásért gyermekére szólna): – És mi volt az ebéd?

Gyermek: – Nem tudom.

Egy több ezer óvodás részvételével készült külföldi felmérés szerint az óvodában a gyerekeknek az a legjobb, amikor értük jönnek… Amikor tehát végre elhagyják szüleikkel az óvodát, nem szeretnének gondolatban visszatérni. Beszámolóikat sokszor meghallgathatjuk később, spontán, például este a fürdőkádban. Az óvodából hazafelé menet rugdossunk inkább együtt kavicsot, esetleg fagyizzunk!

Kisiskolás korban a tanulásnak délelőtt, a gyermek élettanilag legaktívabb napszakában kell történnie, iskola után játékra, pihenésre, a tanultak valódi elsajátítását biztosító alvásra van szükség. Nem szerencsés, ha a szülő beleavatkozik a gyermek iskolai tennivalóiba, ez megkérdőjelezi a gyermek kompetenciáját, és jellemzően konfliktushoz vezet.

Bizonyított tény, hogy gyermekeink mozgáshiánytól szenvednek. Az állandó mozgás korábbi lehetőségei, színterei (utcán, udvaron, mezőn szaladgálás, patakon átugrás, pallón egyensúlyozás, fára mászás) ma a legtöbb gyermek számára nem adottak. Ezen a helyzeten sem az iskolák gyakorlata, sem az otthoni gyakorlat (tévénézés) nem segít.

A televízió amúgy is gátolja a belső képalkotást és rombolja a gyermek fantáziáját. A félálomszerű állapotban a sugárzott képek ellenállás nélkül jutnak be a gyermek tudatába, és nincs lehetőség azoknak a tartalmaknak a kizárására, amelyeket a gyermek nem képes feldolgozni. Ha 7-8 éves kor fölött elkerülhetetlen, korlátozott időben és ellenőrzött körülmények között nézzenek meg egy-egy filmet a gyerekek.

A kamaszkorra jellemző az élettani lustaság és a fokozott kritikusság. Nem könnyű feladat, de a kamasz gyereket békén kell hagyni, el kell engedni. A meleg, ölelő érzelmi környezet biztosításán túl semmit nem lehet tenni a kamasz gyermek “nevelése” érdekében. A kamaszokra ki lehetne akasztani egy táblát ezzel a felirattal: “Átalakítás miatt átmenetileg zárva”. Ha ki is próbálnak sok mindent, amennyiben biztosított számukra az érzelmi biztonság, nem fognak függővé válni. 23 éves korig általában lezajlik ez az átalakulás.
Vekerdy Tamás előadását néhány kérdés és további beszélgetés követte a gyerekek óvodai teszteléséről és értékeléséről, az éjszakai fogcsikorgatásról, a kiskamaszokat “fenyegető” videojátékokról, az együtt alvásról, valamint a Waldorf óvodákról és iskolákról.
Ezúton is köszönjük szépen!

Felvételi tájékoztató est – Beszámoló

A csilláron is lógtak az érdeklődők a március 3-i felvételi tájékoztatón.

installacio

Újabb és újabb székeket kellett lepakolni a KBWI felvételi tájékoztatóján, ahol már a kezdés előtt 20 perccel látszott, az előre nyomtatott 25 példány a felvételi jelentkezési lapból nem lesz elég. Az érdeklődő családok most először ismerkedhettek meg az induló első és második évfolyam osztálytanítójával, az iskola napközis tanárával, és alapító-mentortanárával.

Közös dallal köszöntötte a megjelenteket a négyfős tanári kar, majd egyenként bemutatkoztak, kiemelve kapcsolatukat a Waldorf-pedagógiával, a tanítással, a gyerekekkel. Ezután az alapító szülők nevében Török Katalin mondta el, hol tart jelenleg az iskolakezdeményezés.

 beszamolo2

Az estén elhangzott praktikus kérdések és válaszok

Hol lesz az alakuló iskola?

Előrehaladott tárgyalásokat folytatnak az alapítók az IBS épületét üzemeltető céggel az iskola egy részének bérléséről. A megállapodás várható ideje: 2014. március közepe.

Hány osztály indul?

A jelentkezők számától nagyban függ, de a jelenlegi érdeklődés alapján első és második évfolyam mindenképp; harmadik elég jelentkező esetén.

Hány fős osztályok lesznek?

Minimum 15 fővel indul osztály, az ideális létszám: 26 fő.

Kik lesznek a tanárok?

A tájékoztatón bemutatkozott az iskola alapító-mentor tanára, Somorjai-Pálvölgyi Nóra. Ő jelenleg a pilisszentlászló Waldorf Iskola mentortanára, korábba osztálytanító volt a kispesti Waldorf Iskolában. A KBWI-ben meghatározó szerepet tölt be a tanári karban, a pedagógiai munka alapjainak kidolgozása mellett támogatja a két már kiválasztott fiatal osztálytanítót. Az első évfolyam tanítója Magyarósi Rebeka, a másodiké Sánta Fanni lesz, mindketten bemutatkoztak az estén.

Lesz napközi a KBWI-ben?

A KBWI a dolgozó szülők gyerekeinek Waldorf-iskolája szeretne lenni, ezért állandó napközit biztosít, annyi főre, amennyire igény van, külön napközis tanárral. Lukács-Bóli Eszter is a felvételi tájékoztatón mutatkozott be az érdeklődőknek.

Ki engedheti meg magának, hogy a KBWI-be járjon a gyermeke?

Az iskola havi ajánlott szülői hozzájárulása várhatóan nem lesz több, mint a Waldorf-iskolákban szokásos havi 35-45 ezer forint. Emellett minden tanév elején belépési díj; az iskola elkezdésekor pedig kaució lesz, amelyet az iskola befejezésekor „lakhat le” a család.

Mi van, ha valaki nem tudja fizetni a költségeket?

Senki ne mondjon le a jelentkezésről azért, mert fél attól, hogy nem tudja anyagilag vállalni az iskolát. A szociális támogatói rendszer segít a nehezebb helyzetben élő családoknak.

Meddig kell jelentkezni?

A jelentkezési lap kitöltésével, március 21-ig.

Mikor lesz a felvételi?

A felvételi játékok kis csoportokban (4-6 fő), főleg hétvégi napokon lesznek március vége és április közepe között. A játék alatt a szülőkkel is beszélgetnek az iskola leendő tanárai. A felvételi játék időpontjáról a jelentkezési határidő után pár nappal értesítik a jelentkezőket.

Eszter_kepe_normal

Lukács Bóli Eszter rajza Magyarósi Rebeka meséje nyomán.

Letölthető a JELENTKEZÉSI LAP! Beküldési határidő: március 21.

A mai felvételi tájékoztatón minden várakozásunkat felülmúlta a megjelentek száma, köszönjük az érdeklődést és, hogy eljöttetek! Ahogy ígértük, felkerült a honlapra a jelentkezési lap. A jelentkezési lapokat minél előbb, de legkésőbb március 21-éig juttassátok el a lapon megjelölt címre. Köszönjük! Bovebben: JELENTKEZÉS A KÖZÉP-BUDAI WALDORF ISKOLÁBA

FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ március 3-án!

Szeretettel meghívunk minden érdeklődőt a Közép-budai Waldorf Iskola felvételi tájékoztatójára, 2014. március 3-án 18:00-tól, az IBS 105. termében.

Iskolánk 2014 szeptemberében indul, első, és várhatóan második, harmadik évfolyammal. Ezen a tájékoztatón megismerhetitek iskolánk célkitűzéseit, találkozhattok a pedagógus csapattal, bemutatkozik az osztálytanító, és mindent megtudhattok a felvételi folyamatról. Természetesen lesz alkalom feltenni kérdéseiteket is.

Időpont: 2014. március 3., hétfő, 18:00
Helyszín: az IBS épületének 105. terme
International Business School (IBS), 1021 Budapest, Tárogató út 2-4.

Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/682498251794916/
Köszönjük, ha megosztjátok! Várunk szeretettel!

Szerdán Vekerdy Tamás lesz a vendégünk az Átriumban: Mire van szükségük a gyerekeknek?

KépFebruár 5-én, szerdán tartjuk a következő előadásunkat, VEKERDY TAMÁS lesz a vendégünk az Átrium Film-Színházban (II., Margit krt. 55.)
Mire van szükségük a gyerekeknek? Kisgyermekkorban, kisiskoláskorban és kamaszkorban – Vekerdy Tamás előadása

Időpont: 2014. feb. 5. 18:00Helyszín: Átrium Film-Színház, Budapest 1024, Margit krt. 55.

A belépő 1000 Ft, a helyszínen váltható.
Lehetőség van 1000, 2000 és 3000 Ft értékben támogatói jegyek vásárlására is, amelyekkel a Közép-budai Waldorf Iskola alakulását tudjátok támogatni. Előre is köszönjük!