Iskolai bemutatkozó

Április 14-én 18 órától közelebbről is megismerhetik alakuló iskolánkat az érdeklődők. A tájékoztató esten tanárainkon és az alapító szülőkön kívül olyan szülőket és diákokat hívunk más Waldorf iskolákból, akikkel kötetlenül beszélgethetünk tapasztalataikról.

Helyszín: IBS (II. Tárogató út 2-4.), 105-ös terem

Időpont: 2014. április 14. 18 óra.

Szeretettel várunk minden érdeklődőt, hogy a pótfelvételi (május 4.) előtt többet megtudjon a Közép-Budai Waldorf Iskoláról!

Milyen egy Waldorf iskola? 2. rész – Szülő és pedagógus kapcsolata

Az előző részben szó esett arról, hogy a Waldorf-pedagógiában a gyermekre testi, lelki, szellemi teljeségében tekintenek s életkorának megfelelően segítik fejlődését. Tanító és szülő együtt dolgoznak ennek érdekében, ezért van nagy jelentősége annak, hogy a szülők mennyire tudnak együttműködni a tanárokkal, az iskolával, mennyire tudnak azonosulni az iskola által közvetített értékekkel. Folyamatos a tanár és szülő közti kommunikáció a gyermekről, s a havi rendszerességű szülői estek alkalmával a szülők tájékozódhatnak az osztályban folyó munkáról, megoszthatják egymással tapasztalataikat, az osztálytanítóval együtt kereshetnek választ arra, hogyan kezeljenek egyes helyzeteket, ismereteket szerezhetnek a gyermek életkori sajátosságairól, a Waldorf-pedagógiáról. Így nyugodtan mondhatjuk, hogy ezekben az iskolákban nemcsak a gyermeknek van lehetősége fejlődni, hanem általa és érte, szüleinek is.

 Közösség kicsiben és nagyban

A Waldorf-iskolák azon túl, hogy gyermekközpontúak, családközpontúak is, kiemelt szerepet kapnak a családi értékek. Hasonlóképp, ahogy a gyermek illeszkedik családja egészébe, s jelenlétével folyamatosan formálja azt, az egyes családok a tanárokkal együtt alkotják az iskolai közösséget. A szülői támogatás kulcsfontosságú, hiszen enélkül nem lennének fenntarthatóak ezek az iskolák. Az iskolával kapcsolatos tennivalók, a kirándulások, programok, az ünnepek alkalmával rengeteg a kapcsolódás, a családok közt szoros barátságok alakulnak, melyek a Waldorf-iskolákra jellemző közösségi szellemet erősítik.

A Waldorf-iskolák tudatosan tesznek azért, hogy beilleszkedjenek környezetük életébe is, hiszen a család, az iskola egymásra épülő nagyobb közösségek része. Igyekeznek bekapcsolódni a helyi kulturális életbe: művészeti, az egészséges életmódot, környezetvédelmet népszerűsítő programokat, előadásokat szerveznek.

 

Pótfelvételi

Március 22-vel lezárult az első körös jelentkezés a Közép-budai Waldorf Iskolába.
Köszönjük, hogy ilyen sokan bizalmat szavaztatok az iskolánknak és elküldtétek a jelentkezési lapokat!

Aki ebben a körben nem adta be a jelentkezését annak májusban pótfelvételit tartunk.
A pótfelvételire jelentkezés határideje: MÁJUS 4.

Mivel a hivatalos engedélyekhez május végéig jeleznünk kell az osztálylétszámokat, induló osztályok számát, ez TÉNYLEG fontos és nem halasztható határidő, tehát ezt kérjük
vegyétek nagyon komolyan.

Maga a pótfelvételi (azaz a felvételi játék, és a beszélgetés a szülőkkel) előzetes terveink szerint május 10-11-én lesz.

Április 14-én tartunk majd egy bemutatkozó előadást, azok számára akik csak most ismerkednének meg az iskolánkkal. Ennek pontos kezdési időpontját, helyszínét hamarosan meghirdetjük.

Hol lesz az iskola? Itt a válasz! :)

Az iskolánkkal kapcsolatban elhangzó egyik legfontosabb kérdés, hogy “hol lesz?”. Most már olyan fázisba jutottak a tárgyalások az ingatlan tulajdonosával, hogy leírhatjuk:

A Közép-budai Waldorf Iskola a II. kerület, Tárogató út 2-4. szám alatti épületben fog elindulni idén szeptembertől.

Az épület (főbejárat)

Ez a helyszín jól megközelíthető mind a belváros felől (Széll Kálmán térről 12 perc a 61-es villamossal), mind a II. vagy a XII. kerület felől, de a hegyi utcákon keresztül a XI. és a III. kerület sincs messze. Közel van a Hűvösvölgyi és Budakeszi út, így az agglomerációból bejáró szülőknek is könnyű lesz hozzánk eljutni. A parkolás a környéken ingyenes, és még hely is van.

Iskolánk ebben az épületben az első emelet egy részét fogja bérelni, és saját lekerített ősfás kertünk is lesz az épületet körülvevő parkban.

10001320_707896105919692_2007577901_n

10011496_707896075919695_9989224_nEbédelésre az épületben működő melegkonyhás étteremben lesz majd lehetőségünk, ahol a gyerekek egészségének és a pedagógiai szempontoknak megfelelő menük várják majd a diákokat.

Sokat fogunk majd kirándulni a közeli erdőkbe, amik alig negyedórányira vannak az iskolától.
https://goo.gl/maps/b6Ded

Beszélgetés a tanárainkkal a leendő iskoláról (beszámoló)

Hetedik hónapja dolgozunk lényegében minden szabad és amúgy nem szabad, de azzá tett percünkben az iskolaalapításon. Órákat töltünk ötleteléssel, hivatalos ügyintézéssel, stratégiaalkotással, ingatlantárgyalással, tanárinterjúkkal és még ezernyi részfeladattal. Mégis újra és újra megtörténik a csoda, ott ülünk az általunk szervezett tájékoztató esten az érdeklődőkkel együtt, hallgatjuk a tanárainkat, és hirtelen azt vesszük észre, hogy megszületik újra az az elementáris erejű elhatározás: IGEN, azt szeretném, ha az én gyerekem ebbe az iskolába járna.

Egy pillanatra sikerül újra mint egy érdeklődő szülő rácsodálkozni a dologra, mennyire jó egy waldorf iskolában elsős diáknak lenni! Mennyire jó ha a pedagógusok azzal a szemlélettel közelítenek a gyermekek felé, amellyel egy osztálytanító fogadja a hozzá érkező gyermekeket!

Ez történt kedden este is, amikor a pedagógus csapattal és az érdeklődő szülőkkel találkoztunk a Kisember waldorf oviban, hogy kötetlenebb formában beszélgessünk mindarról, ami a múlt heti felvételi tájékoztatón elhangzott.

A kérdésekre az alapító szülők mellett Pálvölgyi Nóra, iskolánk mentortanára, Sánta Fanni, a leendő második osztály osztálytanítója, és Lukács-Bóli Eszter, a leendő napközis tanárunk válaszolt. Magyarósi Rebeka, a leendő elsős osztálytanító sajnos betegség miatt nem tudott részt venni ezen a találkozón.

Kezdésként röviden bemutatkoztak a tanáraink, hiszen voltak akik most találkoztak velük először. Ennek kapcsán beszélgettünk arról is, hogy milyen érzésekkel vágnak neki ennek a nagy feladatnak.

Felvetődött, hogy miért nem “waldorfosabb”  a tanári kar, miért nem tapasztaltabb osztálytanítókkal indul neki az amúgy is fiatal iskolánk. Korábban is kaptunk erre vonatkozó kérdéseket, ezért jó volt, hogy időt tudtunk szánni az erről való beszélgetésre.

Idén különösen nagy kereslet volt a waldorf tanítók iránt, hiszen minden környékbeli iskola kereste, vagy még keresi az induló első osztály osztálytanítóját, nálunk ráadásul rögtön háromra volt szükség. 🙂 Körülnézve a budapesti iskolákban, szinte kivétel nélkül fiatal osztálytanítók állnak be a jövőre induló elsős osztályokhoz. Felvetődik persze, hogy egy 20-25 éves intézmény a nagy és tapasztalt tanári csapattal más hátteret tud adni egy kezdő tanítónak, mint egy épp alakuló iskola. Hatalmas szerencsénk ezért, hogy iskolánkat a kezdetektől mentortanárként segíti Nóra tapasztalataival és tudásával, valamint szakmai támogatást nyújt a Pesthidegkúti iskola is. A jelenlegi hidegkúti nyolcadikos osztálytanító, Kovács Tamás, aki jövőre szabad éven lesz, az iskola mentoraként szintén heti szintű együttműködésben mentorálja majd a teljes Közép-budai pedagógiai csapatot.

Fanni, a másodikos osztálytanító elmondta, hogy komoly elhatározása volt, hogy szeptembertől tanítani szeretne a képzés folytatása mellett. Több iskolába is jelentkezett, majd a Közép-budai Waldorf Iskolában dobbant meg leginkább a szíve. Nagyon várja a szeptembert, már most nekilátott a többiekkel együtt a felkészülésnek. Elmesélte, hogy éppen aznap délelőtt is hospitálni jártak a kezdeményezésünket szakmailag támogató Pesthidegkúti Waldorf Iskolában. A következő hónapokban minden héten hospitálnak majd, több waldorf iskolában, első, második évfolyamos osztályokban és napköziben is.

Nóra hangsúlyozta, hogy már most is heti több alkalommal készülnek együtt a pedagógusok az előttük álló feladatra. Ő szeptembertől heti 1-1 napot bent tölt majd az osztályokban, segédkezik a szülői estek, ünnepek előkészítésében is.

Elhangzott az is, hogy alakul az együttműködésünk két további pedagógussal, akiket reméljük hamar be tudunk mutatni.

A felvételiről is kérdeztek az érdeklődő szülők, ezzel kapcsolatban a tanárok elmondták, hogy a felvételi valójában egy közös játék, amely során az osztálytanító meggyőződik a gyerekek iskolaérettségéről, valamint – közreműködő szakember segítségével – felméri, hogy nincs-e valami olyan nehézsége a gyermeknek amely olyan speciális, egyéni figyelmet (esetleg szaksegítséget) igényel, amelyet egy nagy létszámú osztályközösséggel működő waldorf iskola nem tud megadni. Semmiképp nem kell és nem szabad “felkészíteni” a gyerekeket a “felvételire”, annyit mondjunk nekik, hogy egy játékra mennek a leendő tanítónénikkel. A játékon a szülők nem vesznek részt, velük az alapítói kör képviselői a szomszédos teremben beszélgetnek majd. A felvételi helyszínét és pontos időpontját később tűzzük ki.

Szó esett a napköziről, Eszter hangsúlyozta, hogy a napközi a pihenést szolgálja majd, hogy a gyerekek nyugalomban tudják kipihenni az intenzív délelőtti együttlét és tanulás “fáradalmait”, ezzel támogatva a délelőtti tanítást. Lehetőség lesz művészeti, kreatív tevékenységekkel tölteni az időt – akinek van kedve. Eszter nem csak a napköziben, de a főoktatás és a szakórákon is részt vesz majd a kézműves, művészeti tevékenységekben, segíti az osztálytanítók munkáját.

A beszélgetés során szemléletes példák hangzottak el egy waldorf iskola mindennapjairól, például a vaksötét, (a diákok kezei által) portalanított szobában bekapcsolt írásvetítő segítségével heuréka-élménnyel indított fénytan epocháról. Azt hiszem nem én voltam az egyetlen akiben ismét felmerült a kérdés: én miért nem járhattam ilyen iskolába? 🙂

(Kati)