Az első osztályosok egy napja

Ha az ember iskolaalapításra adja fejét, hirtelen rengeteg szerepben sürög-forog, hol hivatalokban ügyintéz, hol ablakméretet mér, hol taneszközszükségletet számol. Múlt pénteken kicsit félretettük az iskolaalapító, szervező sapkákat és leendő első osztályos gyermekeink minden információra kiéhezett szüleiként ültünk le Magyarósi Rebekával, az első osztály osztálytanítójával beszélgetni arról, hogy hogyan zajlik majd az élet az első osztályban.

Az első osztályosok egy napja

A tanítás reggel 8 órakor kezdődik amikor Rebeka néni kézfogással köszönt minden gyereket az osztály ajtajában. Leülnek a gyerekek, és elhangzik a kérdés, kivel mi történt, van-e valakinek valamilyen mesélni valója. A beszélgetés végét egy dalocska jelzi, majd gyertyagyújtás mellett elmondják közösen a reggeli fohászt.

Utána következik a főoktatás, melynek kezdetét szintén egy dal jelzi a gyerekeknek, mely egész éven át húzódva, biztonságot nyújtva ismétlődik minden nap ugyanebben az időben. A főoktatás korszaktól függően különböző elemekből áll, az átkötéseket dalok, csengettyű hangja, vagy a metalofon bongása jelzi a gyermekeknek.

A főoktatás után a ritmikus rész következik, dallal kísérve teszi mindenki a jól megszokott dolgát, padot tol, széket rámol, euritmia cipőt húz vagy pisilni szalad, majd kezdődhet az átváltoztatott teremben a munka.

A főoktatást a ritmikus részt követően visszavarázsolt teremben, a közös étkezés (tízórai) zárja, a tanító és a gyerekek előveszik terítőjüket, megterítenek vele, előveszik az ételüket, italukat, majd a fohász elmondása után falatozni kezdenek.

Az első korszak a formarajz korszak, mely négy hétig tart. A gyerekek az alapvető formákkal ismerkednek meg, kijárva, lábbal rajzolva, egymás hátára írva, homoktálcába írva az ujjukkal, ecsettel festve rajzlapra, végül a füzetbe rajzolva. Nagy mozdulatokból indulva, a térben biztonságosan tájékozódva haladunk a kisebb mozgásokig, ezzel biztonságos vonalvezetést, térorientációt, és a jobb-baloldaliság egyértelmű kialakulását segítve.

A következő időszakban az írás epocha, majd a számolás epocha következik, ezek 4 hetente váltják egymást.

A főoktatás 10 óráig tart, amikor a szünet után két szakórájuk lesz, heti 2-2 német és angol nyelvóra, euritmia, kézimunka, festés óra.

A hét egyik napján, a szakórák idején hatalmas sétát tesznek a környező erdőben, ahol szabad futkározás, játék, és kalandok várják őket. Ide elkíséri az osztályt Rebeka néni mellett Zsolt bácsi, iskolánk iskolaképviselője is.

Pénteken a heti tanítás egy különleges órával, a csendórával ér véget. A történet, amit hallanak az osztálytanítótól, az ünnepkörnek megfelelő tartalmat hordoz, vagy az osztály életében zajló folyamatokat támogatja meg, lelki békét és táplálékot adva az osztálynak. A mese végén csendes, elmélyült rajzolással segítjük a hallottakat átélni és feldolgozni, a gyerekek szabadon, belső képeiket megalkotva rajzolhatnak.

Első osztályban egy órakor van vége a tanításnak. Minden nap egy történet elmesélésével zárul a nap, melyet Rebeka néni köré gyűlve, sámlin ülve hallgatnak meg. Ez a történet egy héten belül naponta ismétlődik, utolsó nap a gyerekek maguk mesélik el (szó szerint) a történetet. A nap végén felteszik szépen a székeiket, rendben hagyják és “tisztaságban” maguk után a termet, majd elbúcsúznak egymástól. Rebeka néni Eszter nénivel, a napközis tanítóval közösen viszi az iskolában ebédelő gyermekeket ebédelni.